Loteria jako mechanizm wspierający sprzedaż

Konsumenci są bez przerwy wystawieni na działanie bodźców, które mają wywołać w nich pozytywne emocje, a tym samym zachęcić do kupienia konkretnego produktu lub skorzystania z konkretnych usług. Wszystko po to, aby w efekcie dobrych skojarzeń marka odnotowała większą sprzedaż. Emocje związane z zabawą oraz perspektywa nagrody działają na wyobraźnię konsumentów budując ich przywiązanie. Dlatego firmy chętnie decydują się na nagradzanie swoich klientów poprzez loterie promocyjne. Nie chodzi jedynie o zwiększenie ilości lub częstotliwości zakupów, lecz o budowanie lojalności i pozytywnego wizerunku w oczach klientów, zarówno tych obecnych jak i potencjalnych.

organizacja loterii

Dlaczego to właśnie loterie pomogą nam utrzymać i pozyskać klientów? Loterie przyciągają uwagę klientów, zachęcają do zapoznania się z obecną ofertą produktów lub usług, a także do bliższego poznania marki, jej misji i celów. Jednocześnie, udział w loterii nie wymaga specjalnej wiedzy ani umiejętności – dzięki czemu możemy trafić z zaplanowanym przekazem do dużej ilości konsumentów. Co więcej, im bardziej pozytywna kampania towarzysząca loterii, tym dłużej jej wydźwięk będzie miał wpływ na świadomość klientów.

Ważnym czynnikiem wpływającym na biznesowy sukces loterii są również zaplanowane nagrody.  W naszej podświadomości istnieje potrzeba odwdzięczenia się każdej osobie, która coś dla nas zrobiła. Jeżeli ktoś nam coś podarował, będziemy starali się jakoś zrewanżować. W związku z tym można założyć, że klient, który wygrał chociażby tylko nagrodę pocieszenia, prawdopodobnie pochwali się komuś, że wygrał nagrodę w loterii firmy X albo kiedyś ciepło wypowie się na temat firmy Y w rozmowie ze znajomymi.

Reasumując, organizacja loterii daje między innymi możliwość kształtowania lojalności wobec oferowanych produktów czy usług, która w konsekwencji prowadzi do zwiększenia świadomości marki, wzrostu sprzedaży lub liczby rekomendacji produktów, ich promocję oraz wsparcie działań działów marketingu i sprzedaży poprzez np. budowanie baz klientów czy zbieranie opinii o produktach.