Ostatni rok dość mocno zdezorganizował funkcjonowanie firm poprzez nakładane obostrzenia sanitarne, konieczność wdrożenia zmian w systemach pracy czy też zwiększoną ilość nieobecności z powodu choroby.
Jednak dzięki pojawieniu się możliwości zaszczepienia, niektóre przedsiębiorstwa już zarządziły powrót pracowników do biur, inni planują takie działania od września. Aby powrót okazał się dla wszystkich bezpieczny, pracodawcy prześcigają się w tworzeniu zachęt do szczepień.
Jedną z części kampanii zachęcającej pracowników do szczepień może być wewnętrzna loteria „szczepionkowa”. Loteria, to forma promocji, gra której warunki określa regulamin, a jej organizator oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.
Loteria szczepionkowa zaś, to nazwa kojarzona obecnie z Loterią Narodowego Programu Szczepień.
Ale czy tylko?
Taką loterię może zorganizować każdy pracodawca, który chce w ten sposób promować i uświadamiać pracownikom, korzyści płynące ze szczepień. Warunki wzięcia udziału, zgodnie z definicją, określa pracodawca – organizator.
Psychologia potwierdza, że nagrody są bardziej skuteczne niż kary. Dlatego tak samo jak w przypadku loterii konsumenckich duże znaczenie w powodzeniu akcji ma atrakcyjność nagród.
Oczywiście promują one przede wszystkim zaszczepionych uczestników, ale też nie brakuje przykładów na wynagradzanie “ambasadorów” szczepień.A nagrody? Pomysły na bonusy są różne – najczęściej w puli pojawiają się nagrody pieniężne czy też rzeczowe, a nawet samochody. Dla przykładu kilka “ciekawostek” ze świata:
- w jednej z wiosek na Filipinach główną nagrodą jest krowa,
- w Hong Kongu uczestnicy loterii mogą wygrać apartament oraz darmowe bilety lotnicze,
- w Malezji zaszczepiona osoba może dostać darmowy deser,
- w Izraelu – piwo.
Czy loteria skutecznie zachęca pracowników do szczepień? Z pewnością jest to forma inwestycji oraz powinna być częścią szerszej kampanii uświadamiającej pracownikom korzyści dla nich samych jak i firmy. Trzeba jednak pamiętać, że szczepienia są dobrowolne – tak jak i udział w zabawie.
Axia Retail jako agencja posiadająca dwudziestoletnie doświadczenie w organizacji loterii jest w stanie (i już to robi) wspomóc wewnętrzne działy HR w zaplanowaniu takiego przedsięwzięcia.
Świadczymy usługi kompleksowej organizacji loterii dla przedsiębiorstw promujących szczepienia wśród swoich pracowników lub innych wewnętrznych loterii na przykład jubileuszu firmy.